Jiwa Rasa Gelora

Ogos 13, 2004

Akademi Fantasia Menuju Penghujung

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 9:50 am

Akhirnya selepas 10 minggu mengikuti perkembangan dan menyaksikan kehidupan harian pelajar Akademi Fantasia, akhirnya Akademi Fantasia 2 akan melabuhkan tirainya.

Esok malam akan berlangsungnya konsert akhir Akademi Fantasia yang menandakan berakhirnya juga rutin para peminat AF yang setia menunggu Diari AF setiap hari dan menonton konsert setiap malam minggu. Saya pasti ramai yang telah terhibur melihat gelagat dan telatah para pelajar AF sepanjang program ini disiarkan. Menonton AF bagaikan menonton telenovela. Penonton dipaksa bermain dengan emosi. Ada riang gembira, gelak ketawa, ada juga sedih hiba.

Saya paling tertarik apabila dalam beberapa adegan dalam Diari AF, kita mendengar ibubapa pelajar berpesan supaya jangan meninggalkan solat. Yang pertama, sewaktu Fitri diberi peluang singkat untuk berbual dengan emak beliau melalui telephone tangan. Dalam kesempatan singkat itu, sempat si ibu bertanyakan anaknya mengenai solat. Yang kedua, pesan ibubapa Bob, melalui kad ucapan ulangtahun. Keluarga Bob sempat menyelitkan pesanan supaya jangan lupa solat. Fauziah Nawi juga ada mengingatkan pesan yang sama dalam salah sebuah kelas beliau.

Sebenarnya, pesanan itu jugalah, yang menjadi intipati harapan saya dan mungkin ramai lagi penonton lain. Kita mengharapkan mereka bukan sahaja lahir sebagai penghibur berbakat besar dalam bidang hiburan, tetapi juga tidak melupakan tujuan asal kita dilahirkan ke dunia ini. Setinggi manapun mereka `menuju puncak, impian di hati’, mereka harus kenal diri dan kembali berpijak di bumi nyata. Seorang artis harus mempunyai jiwa yang kuat dengan iman yang mantap yang dapat berhadapan dengan kehidupan yang penuh dengan berbagai cabaran, dugaan dan rintangan.

Rasulullah pernah berpesan dalam sebuah hadis,

“Sesiapa yang memelihara solatnya maka solat itu akan menjadi cahaya petunjuk dan jalan selamat baginya tetapi bagi sesiapa yang yang tidak memelihara solatnya maka solat itu tidak akan memberi cahaya petunjuk dan jalan selamat untuknya.”

Menjaga solat bagi seorang artis mungkin merupakan cabaran yang berat, tetapi jika ianya dapat dijaga, saya yakin, sekurang-kurangnya dapat menjadi peringatan yang akan sentiasa mengikat individu tersebut agar tidak jauh tersasar dari jalan yang lurus.

Bukan mudah menyusun tangga ke angkasa, bukan mudah mengubah mimpi jadi realiti, dan bukan mudah juga untuk bertahan sebagai insan berjiwa murni, berkeperibadian mulia.

Saya mungkin tidak dapat menonton konsert ini di TV kerana akan menghadiri majlis konvokesyen adik di UTM. Merayakan kegembiraan bersama keluarga. Tidak mengapalah. Siapapun yang muncul juara dari 6 orang peserta akhir ini, saya harap dapat menambah jumlah penghibur yang berkualiti dan menyumbang ke arah pembangunan insan mulia di tanah air ini. Apa yang mereka lakukan, akan menjadi ikutan ribuan peminat sentiasa yang telah berkorban mengundi mereka.

Kepada Zahid, Linda, Bob, Farah, Kaer dan Adam, Selamat kembali ke alam nyata dan selamat menempuh alam baru yang penuh cabaran. Semoga berjaya.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: