Jiwa Rasa Gelora

September 8, 2004

Rumah Merpati

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 1:07 am

.. Posted by Hello

Akhirnya, setelah lama menunggu, kami terima juga kunci apartment yang kami beli hampir empat tahun lepas. Mula-mula dulu rasa macam menyesal pula bila beli apartment ini. Pertamanya, kerana lokasinya di Selangor, sedangkan kami tinggal dan bekerja di Ipoh. Jauh pula rasanya. Keduanya, kerana lambat sangat siap. Kalau ikut janji pemaju, tak sampai dua tahun. Tapi akhirnya, hampir empat tahun baru siap. Pembeli lah yang terpaksa menanggung susah, kerana terpaksa membayar pada bank, walaupun rumah belum diduduki. Kami pernah beberapa kali menyebut untuk menjualnya.

Tetapi, apabila kunci sudah diterima, dan kaki sudah melangkah masuk, rasa seronok pula tengok keadaan rumah tu. Kemas buatannya, dan berdekatan pula dengan antara tempat yang kami suka pergi iaitu IKEA. Rupanya perasaan gembira itu, samalah seperti kali pertama membeli kereta dahulu. Isteri saya mulalah berangan nak tambah itu, nak tambah ini. Dah tak jadi nak jual!

Mujurlah hanya lewat setahun, banyak kes yang kita dengar bagaimana projek rumah terbengkalai. Hinggakan MB Selangor pun mengadu pernah terkena, beli rumah terbengkalai. Kadang-kadang beli rumah ni pun macam beli durian. Masa beli nampak cantik tapi bila dibuka, baru tahu isinya macam mana. Ramai yang dah terkena.

Nasihat saya, sebelum membeli rumah, siasatlah dulu latarbelakang pemaju, supaya projek siap pada waktunya. Semoga kerajaan juga serius dengan cadangan untuk mewajibkan pemaju rumah buat dulu sebelum jual.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: