Jiwa Rasa Gelora

Oktober 18, 2004

M Nasir: Destinasi… Dunia.

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 5:10 pm

M Nasir: Destinasi… Dunia.

M Nasir, penyanyi tersohor Malaysia telah memulakan jelajah dunia dengan terbang ke Istanbul, Turki, pada 1 Oktober yang lepas. Kembara jelajah dunia selama 46 hari itu adalah dalam proses untuk menerbitkan dokumentari berunsur muzikal yang diberi nama M Nasir: Destinasi… Dunia. Perjalanan beliau ini akan menjelajahi negara yang kaya dengan kepelbagaian bunyi dan alat muzik. Rancangan dokumentari muzikal itu bertujuan untuk mendidik dan menghiburkan penonton mengenai kepelbagaian bunyi dan suara, melihat fungsi budaya dalam muzik dan mempromosikan muzik tanah air ke segenap pelosok dunia.

Artikel di Berita Harian 11 Oktober, 2004 melaporkan yang beliau akan ke Turki, Sepanyol, India, England, Nepal, Thailand dan Indonesia.

Saya tertarik dengan pilihan negara yang akan beliau lawati. Saya dapat merasakan, yang perjalanan beliau kali ini adalah satu pencarian untuk mencari asal-usul dan susur galur keperibadian Melayu dan Islam. Sedikit sebanyak muzik Melayu banyak dipengaruhi oleh muzik dari negara-negara tersebut.

M Nasir akan memulakan jelajahnya dengan melawat Turki dan dua tempat telah disenaraikan akan dilawati iaitu Konya dan Cappadocia. Konya adalah bandar Maulana Jalaludin Rumi, pengasas aliran sufi Mevlevi yang terkenal dengan `Whirling dervishes’ ataupun Derwis Menari. M Nasir pernah mencipta lagu bertajuk Bila Rumi Menari yang menceritakan tentang Maulana Rumi yang mabuk cinta dengan Penciptanya. Maulana Jalaluddin ar Rumi dilahirkan pada 1207 Masihi dan meninggal dunia pada 1273 Masihi. Rumi terkenal dengan sajak Cinta Antara Tuhan dan Makhluknya, terkenal dengan kitab Mathnawi dan Diwan nya yang sangat puitis.

M Nasir juga akan melawat bandar Cappadocia, di mana terletaknya pekan Hacibektas, yang terkenal sebagai sebuah pusat satu lagi aliran sufi iaitu Alevi-Bektasi. Aliran sufi ini diasaskan oleh Hacı Bektaş Veli yang dikatakan dari keturunan Ali. Pada bulan Ogos setiap tahun, pengikut aliran sufi Alevi-Bektasi ini akan berhimpun dan akan menarikan tarian sufi atau semah dari daerah yang berlainan.

Selain Turki, M Nasir juga akan ke Sepanyol, iaitu Madrid, Marbella dan sudah tentulah selatan Sepanyol ataupun Andalusia. Ingat lagi lagu Andalusia nyanyian M Nasir? Andalusia pernah menjadi negara yang aman makmur di mana penduduk Islam, Kristian dan Yahudi telah duduk dengan aman di bawah pemerintahan Islam. M Nasir dijadualkan akan ke Cordobar di mana terletaknya Masjid Qurtubah yang sangat cantik. Masjid ini telah telah ditukar kepada Gereja Kristian bila kerajaan Islam ditumbangkan oleh Fernando III pada tahun 1236.

Harapan saya M Nasir akan membuat kajian tentang irama flamenco yang terkenal di Andalusia terutama di Bandar Seville. Flamenco adalah irama yang kuat unsur Moorish atau Islam nya.

Apabila Granada iaitu kota terakhir Islam di Sepanyol berpindah tangan kepada Kristian pada thun 1492, berpuluh ribu orang Islam telah dipaksa untuk menukar agama mereka. Sesiapa yang engkar akan dibunuh. Ramai penganut Islam yang telah menukar agama dalam terpaksa dan mereka ini digelar Moriscos .

Moriscos terkenal dengan muzik dan tariannya yang sangat menarik. Mereka melahirkan kedukaan mereka dalam lagu-lagu dan tarian flamenco. Irama Flamenco jika dihalusi banyak mempunyai banyak unsur-unsur, gypsy, Arab dan Afrika Utara yang datangnya dari Islam.

Harapan saya, rancangan yang dihoskan oleh M Nasir dan akan disiarkan di Astro Ria ini akan menjadi rancangan yang menarik, bukan sekadar menghiburkan, malah sarat dengan ilmu pengetahuan yang boleh mendidik penontonnya nanti. Besarlah harapan agar ianya akan setanding dengan rancangan Jejak Rasul atau setidak-tidaknya lebih baik dari rancangan seperti Melodi atau Parti Cit Cat.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: