Jiwa Rasa Gelora

November 4, 2004

Kembara Buku & Shaharom TM Sulaiman

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 1:50 pm

Lama sudah saya mencari buku Keanehan dan Keunggulan Buku tulisan Shaharom TM Sulaiman. Banyak komen yang menarik mengenai buku tersebut yang menyebabkan saya rasa begitu tertarik untuk mencari buku tersebut. Saya memang telah lama mencari buku yang menulis tentang keunikan, keanehan buku, penulis dan peminatnya. Saya sudah memiliki beberapa judul `buku mengenai buku’ dalam bahasa Inggeris, tapi belum pernah berjumpa dengan karya tulisan penulis tempatan mengenai dunia perbukuan. Setiap kali ke kedai buku, saya akan mengintai di rak buku `Local Interest’ untuk mencari buku ini tapi tidak bernasib baik dan tak berjumpa.

Akhirnya saya telah terjumpa dua buah buku lain tulisan penulis yang sama, iaitu Shaharom TM Sulaiman di Kedai Buku MPH. Dua buah buku ini adalah kesinambungan dari buku beliau yang pertama mengenai buku yang saya cari-cari itu. Kedua buah buku ini adalah antara Siri Kembara Buku Utusan. Buku pertama bertajuk Buku Kekasih dan yang kedua pula Ada Apa dengan Buku. Kedua dua buku tersebut memuatkan esei pendek yang dirangkumkan dalam beberapa tajuk besar.

Buku Ada Apa dengan Buku yang ditulis oleh Shaharom TM Sulaiman bersama Suriati Shamsuddin, bercerita tentang Dunia Buku dengan Kampung Buku Hay On Wye di Wales dan Kampung Buku Langkawi. Kemudian penulis juga bercerita tentang industri buku di Malaysia, Jepun dan Indonesia. Juga diselitkan mengenai memoir dan biografi antara lain; Lee Kuan Yew, Ismail Hussein dan VS Naipul.

Buku Kekasih pula bercerita tentang projek hebat UNESCO untuk membina semula Perpustakaan Iskandariah yang memuatkan 4 juta buku dan akan ditambah kepada 8 juta buku! Buku ini juga menceritakan tentang karya dan pemikiran penulis Asia seperti Hamka, Pramoedya, Said Zahari, Mulla Sadra dan penulis-penulis kontemporari dari India.

Banyak judul-judul buku telah dipetik di dalam buku ini, membuatkan pembaca rasa terdorong untuk mencari dan membaca buku-buku tersebut. Penulis begitu bijak bercerita secara seimbas lalu mengenai sesuatu buku dan penulisnya, seolah-olah mengumpan pembaca untuk mencari karya asal penulis tersebut. Kedua buku ini, juga buku pertama Shaharom TM Sulaiman; Keanehan dan Keunggulan Buku boleh dibeli secara online di Ujana Ilmu.

Di Kulit belakang buku Buku Kekasih tertulis kata-kata ini…

Adat orang berkasih
Tika berjauhan gundah gulana
Menghitung waktu bilakah dapat bersua.
Kala di sisi, segenap jiwa bernyanyi ria.
Kekasih hadir mengubat banyak perkara.

Begitu ibaratnya jika buku menjadi kekasih.
Sentiasa mengerti dan memberikan harapan.
Acap kali manusia dikecewakan sesama manusia
Tetapi buku tidak pernah mengecewakan
Walau bagaimana sekalipun `dia’ dilayan.
Dia kekasih abadi bagi yang mengerti.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: