Jiwa Rasa Gelora

November 22, 2004

Salam Syawal

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 1:09 pm

.

Lama betul rasanya cuti hari raya tahun ini. Dari hari Sabtu ke hari Ahad. Kebetulan cuti tahunan pun masih berbaki lagi. Jadi apa salah nya jika cuti lama sedikit. Cuti Raya kali ini banyak dihabiskan di kampung menerima kunjungan sanak saudara. Seronoknya berhariraya bila dapat berjumpa sanak saudara dari jauh dan dekat. Bila lagi dapat berjumpa kalau tidak di Hari Raya.

Hari Raya keempat kami sempat menghadiri majlis kenduri kahwin di Felda Ijok, Selama. Selalu dengar nama tempat tu tapi kali pertama menjejak kaki. Kalau tak kerana ada kenduri dah tentu tak sampai ke situ. Felda Ijok agak jauh dari bandar, lebih kurang 50km dari bandar Taiping. Sepanjang perjalanan, pemandangan hutan yang menghijau apabila melalui pinggir Hutan Simpanan.

Hari yang sama juga kami bertolak ke KL kerana menemankan isteri menghadiri mesyuarat di Jalan Kg Attap. KL masih dalam suasana hari Raya walaupun sudah hari raya kelima. Susah juga nak cari kedai makan di malam hari. Banyak kedai makan yang masih tutup sempena Raya. Juara Tomyam tutup. Akhirnya makan sup mamak kat Jalan Doraisamy. Macam-macam sup ada. Tempat tu memang tempat lepak saya masa bujang dulu. Entah apa yang menariknya, saya pun tak tahu. Tapi yang pasti gerai mamak tu memang sentiasa penuh di waktu malam. Nak parking pun susah. Teringat rutin masa bujang dulu mengunjungi kedai mamak tengah malam buta. Sebut sahaja kedai mamak, di PJ, Bangsar atau KL, semuanya pernah kami kunjungi.

Keesokan harinya teringinlah pulak berjalan kaki di KL. Kalau masa dulu semasa mula bekerja di KL, berjalan kaki di Bandar memang menyeronokkan. Lagi pulak kalau berjalan tak ada tujuan. Semasa bekerja di KL dahulu, saya juga biasa berjalan kaki dari pejabat di Jalan Raja Chulan ke Bangkok Bank hampir setiap hari. Kadang-kadang jalan kaki lagi cepat dari menaiki kenderaan awam.

Tapi semenjak bekerja di Ipoh, jarang sangat sanggup berjalan kaki sejauh itu. Orang Ipoh mana ada parking kereta jauh-jauh. Kalau ikutkan hati, kereta pun kalau boleh nak parking sebelah meja.

Hari itu, berjalan kaki dari hotel di Jalan Kg Attap ke Pasar Seni pun dah rasa letih dan lenguh kaki. Kemudian naik LRT ke KLCC. Biasalah, lebih dua jam memerap di Kinokuniya dan hampir senget bahu membawa balik buku yang dibeli.

Sesekali berkunjung ke KL di musim Raya, menarik juga.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: