Jiwa Rasa Gelora

Disember 3, 2004

Pasar Minggu Changkat Jering

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 9:46 am

.

Pasar Minggu Changkat Jering


Petang Sabtu itu hujan lebat. Selesai buat root canal therapy di klinik gigi di pekan Kuala Kangsar. Ke mana nak cuba gigi baru ni. Fikir saya. Lama juga rasanya saya tak ke Pasar Minggu Changkat Jering, lalu saya mengajak isteri ke sana.

Apa istimewanya Pasar Minggu Changkat Jering? Kini tiada ada apa yang istimewanya. Hanya sebuah pasar kecil yang merupakan tempat orang kampong menjual produk kampong. Yang istimewa hanyalah imbauan kenangan lama sewaktu kecil. Di tahun 70 an Pasar Minggu setiap Sabtu ini sangat terkenal di Perak, kerana waktu itu belum wujud lagi kebanjiran pasar malam seperti sekarang. Budaya makan di luar masih janggal. Ketika itu, pasar minggu ini bagaikan tapak pesta di mana ramai orang berkunjung dari jauh dan dekat. Ada banyak gerai makanan, gerai menjual buah-buahan dan sayuran kampung, juga gerai menjual parang dan golok.

Saya masih ingat sewaktu kecil, Pasar Malam Changkat Jering ini antara tempat makan popular kami di hujung bulan, selain makan sate Endut di Ipoh. Selalunya kami akan singgah di sini sewaktu balik dari bersiar-siar di pekan Taiping. Mak dan Abah suka sangat sate dan sotong yang dijual di sini. Mak dan Abah akan bawa saya dan adik ke Taiping, selalunya, setiap hujung bulan dan kami selalunya akan berhenti makan di situ. Di situlah tempat berkumpul rakan dan taulan.

Petang itu kami makan sate dan pechal. Walaupun bermejakan meja kayu dan bangku kayu usang, tapi sedapnya makanan itu tiada tandingan. Pechal asli dengan jantung pisang, pucuk ubi, pucuk paku dan lain-lain ulaman kampung digaul dengan ramuan kuah kacang yang istimewa. Nikmatnya…

Pasar Minggu Changkat Jering terletak di antara Kuala Kangsar dan Taiping, hanya 1 km dari Tol Changkat Jering.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: