Jiwa Rasa Gelora

Disember 31, 2004

Selamat Tinggal 2004

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 1:32 pm

.

25/12/2004 Pantai Cherating, Pahang – Bendera merah dipacak tanda laut bergelora & tidak sesuai untuk aktiviti di pantai

Tahun 2004 bakal melabuhkan tirainya hari ini. Hari ini akan dikenang sebagai memori lalu. Banyak kenangan pahit dan manis yang telah kita lalui sepanjang tahun untuk kita jadikan panduan dan pedoman meneruskan hidup di dunia ini.

Tahun 2004 telah ditutup dengan peristiwa tragis tsunami yang meragut ribuan nyawa. Di kala ribuan manusia sedang bergembira merayakan Hari Natal dan menghabiskan cuti akhir tahun, di kala itu juga musibah yang besar melanda kita. Takziah kita ucapkan kepada keluarga mangsa yang terkorban.

Tiada siapa menyangka daerah yang makmur tanpa sebarang malapetaka boleh ditimpa musibah sebegini besar. Kita terperangkap kerana kita tidak pernah menyangka ianya akan berlaku di rantau sebelah sini dan tidak pernah membuat persiapan bagaimana menangani musibah sedemikian rupa.

Tragedi tsunami harus mengajar kita akan kekuasaan Allah. Allah boleh melakukan apa saja untuk menguji hambanya. Hamba yang beriman akan melihat tragedi ini sebagai satu ujian yang memperlihatkan bagaimana kerdilnya manusia dibandingkan Yang Maha Pencipta. Tidak ada yang mustahil bagi Allah.

Tsunami juga memberi peringatan kepada yang hidup, bahawa nyawa kita bukan milik kita. Ianya hanya pinjaman supaya kita gunakan hayat kita untuk memakmurkan dunia. Jika kita gunakan nikmat kurniaan Allah untuk memusnahkan dunia, menindas menginjak-injak yang kerdil dan tidak berdosa, mendewakan maksiat dan noda, jangan pula kita bersungut jika Allah meragut nikmat keamanan dan kesejahteraan yang dipinjamkan itu.

Bencana akan menimpa bukan sahaja kepada yang durjana, malah kepada yang mulia tetapi memilih untuk tidak mahu ambil peduli akan kedurjanaan yang menimpa manusia.

Tahun 2004 ditutup dengan kita dikejutkan pula dengan peristiwa salji melanda UAE, sebuah negara Arab yang terkenal dengan panas dan padang pasir. Kejadian ini akan jadi peringatan dan pedoman kepada mereka yang beriman. Lihat sini untuk berita dan gambar.

Selamat tinggal 2004. Semoga 2005 memberi kesejahteraan kepada kita semua.

Grafik dan Simulasi Tragedi Tsunami dari akhbar New York Times.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: