Jiwa Rasa Gelora

Januari 14, 2005

Kembara M Nasir Mencari Flamenco

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 5:31 pm

.

Akhirnya penantian menunggu bermulanya M. Nasir Destinasi…Dunia, berakhir apabila rancangan itu mula disiarkan di Astro Ria setiap hari Khamis pukul 9.30 malam. Penantian itu memang berbaloi kerana rancangan setengah jam yang diacarakan oleh M Nasir itu lain dari rancangan hiburan lain. Ia merupakan sebuah travelog mengenai muzik yang menarik dan informatif. Rancangan ini cuba melihat seni muzik lebih dari sekadar hiburan biasa. M Nasir memberi ulasan tentang seni muzik lebih sebagai manifestasi budaya dan peradaban sesuatu bangsa.

Episod 1 & 2 telah membawa kita ke London, melihat penyanyi jalanan juga mengenang tempat lahirnya Beatles.

Episod semalam, kita telah dibawa oleh M Nasir ke Madrid, Sepanyol. Kembara mencari muzik Sepanyol, terutamanya muzik flamenco. Kembara M Nasir kali ini singgah di Madrid melihat seni pembuatan gitar flamenco. Kayu disimpan selama 25 tahun untuk dibuat gitar yang dijual dengan harga puluhan ribu ringgit. Kita dibawa singgah di toko pembuat gitar terkemuka Sepanyol,Jose Romero yang juga membuat gitar untuk pemain gitar flamenco tersohor dunia, Paco de Lucia.

Paco De Lucia terkenal sebagai orang yang bertanggungjawab memberikan wajah baru kepada muzik flamenco. Eksperimen beliau dengan Cameron de La Isla telah mempopularkan muzik flamenco di serata dunia, dengan nama New Flamenco yang lebih segar tetapi masih asli. Genre muzik ini telah dipopularkan kemudiannya oleh Gipsy Kings dari Perancis, dan diberi sentuhan pop oleh pemuzik terkemudian seperti Armik, Ottmar Liebert dan lain-lain.

Mendengar petikan gitar flamenco mendatangkan satu rasa yang lain. Rasa bagai mendengar satu genre muzik yang hampir dengan kita. Ada jiwa dan rasa muzik timur tengah. Kalau diteliti, muzik dan lagu flamenco mirip lagu ghazal dan seperti bunyi orang meratib dan merintih. Adakah itu rintihan umat Islam di Andalus yang telah diperlakukan dengan kejam oleh pemerintahan kejam Kristian Ortodoks di Andalus?

Tak sabar menunggu episod seterusnya. Mungkinkah M Nasir akan membawa kita ke Alhambra, yang ditinggalkan dengan tangisan oleh Boabdil, raja terakhir kerajaan Islam Andalus?

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: