Jiwa Rasa Gelora

Februari 7, 2005

Halim Yazid dan Dikirnya..

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 5:58 pm

.

Halim Yazid
Paradigma Lain
kompilasi klip video dikirfikir terbaik
Amalini Production 2004

Siapakah Halim Yazid? Nama itu mungkin tidak dikenali tetapi Halim Yazid sangat terkenal di pantai timur. Halim Yazid adalah seorang penyanyi. Penyanyi? Kenapa tak pernah dengar nama tu? Beliau tidak dikenali kerana genre muzik yang dipilihnya tak glamor.

Muzik dikir barat.

Album pertama Halim Yazid saya jumpa di Kota Bharu beberapa tahun lepas. Angin tajuknya. Saya terpaut dengan lagu Diri Ambo. Sungguh menyentuh perasaan. Hampir menitik air mata lelaki ini bila Halim mengisahkan kemiskinan hidupnya dalam menuntut ilmu. Tak ada duit untuk bayar yuran sekolah. Kisah ayahnya menjual tanah untuk biaya beliau menyambung pelajaran ke Universiti. Ya, Halim lulusan UM.

Begitulah uniknya lagu dikir barat moden nyanyian Halim Yazid. Kekuatan lagu terletak pada lirik loghat Kelantan, juga melodi yang selalunya diambil dari lagu popular sedia ada. Di samping itu juga menarik jika didengar lagu Oh Carol & Winds of Change dinyanyikan secara dikir barat.

Sewaktu ke Kota Bahru, 2 bulan lepas, sempat saya membeli satu VCD Halim Yazid, bertajuk Paradigma Lain. Produk ini adalah VCD pertama Halim Yazid. Di cover bahagian dalam VCD ini tertulis kerisauan Halim Yazid mengeluarkan VCD kerana katanya;

“kerja membuat video klip adalah sangat berbeza dengan menghasilkan dikir fikir kerana ia memerlukan ilmu asas, kepakaran, penghayatan, serta sentuhan dan aliran pemikiran yang berlainan. Kerja memindahkan makna dari lirik dikir kepada bahasa visual tidak semudah memacakkan kamera dan menyanyi sewenang-wenang di hadapannya. Ia memerlukan daya fikir dan proses penataan seni yang tinggi supaya makna dan rasional dari kedua-dua seni dikir dan cinematografi dapat diangkat dan digembeling secara kreatif dan berasas.”

Sayang tiada lagu Diri Ambo dalm VCD ini, namun kesemua lapan lagu dalam VCD ini tidak kurang menarik. Video klipnya juga sangat sederhana sesuai dengan kos perbelanjaan dan pasaran album ini. Halim Yazid sedar akan batasan geografi dan populariti yang membatasi pengedaran album beliau keluar dari Kelantan.

Hadirnya Halim Yazid adalah penting kerana beliau cuba lari dari dikir barat yang berbaur lucah. Lirik lagu dikir Halim Yazid kesemuanya membawa unsur kehidupan dan nasihat yang sesuai dan serasi dengan budaya timur.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: