Jiwa Rasa Gelora

Mei 8, 2005

Delhi Jaipur Agra – Hari 1

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 10:03 pm

.
Image Hosted by ImageShack.us
Buku ini jadi teman setia sepanjang perjalanan

Berjalan ke utara India merupakan satu pengalaman yang tidak mungkin saya lupakan. Sebelum ini saya hanya mengenal Agra dan TajMahal. Tetapi perjalanan kami ke Delhi, Agra dan Jaipur telah menemukan saya dengan sebuah kawasan yang kaya dengan sejarah dan rekabina bangunan lama yang sungguh mengkagumkan juga budaya masyarakatnya yang unik dan menarik. India adalah sebuah negara yang sangat besar dengan penduduk melebihi 1 bilion orang, kaya dengan budaya dan adat yang pelbagai.

Perjalanan kami selama 7 hari bermula dari ibunegeri India iaitu Delhi kemudian menaiki bas ke Bandar Jaipur sejauh lebih 200km di utara. Bandar Jaipur terkenal sebagai Bandar Merah Jambu juga kota kerajaan Rajasthan dahulukala. Perjalanan seterusnya sejauh 230km ke Bandar Agra menyaksikan kehebatan kerajaan Mongul dan Taj Mahal sebelum meneruskan perjalanan sejauh lebih 200km kembali ke Delhi. Delhi Agra Jaipur juga sering dipanggil Segitiga Emas kerana kedudukannya ketiga-ketiganya yang bagikan segitiga.

Perjalanan kami dari KLIA bermula dengan khabar dengan penangguhan penerbangan MAS selama hampir 2 jam. Menurut kata tour guide kami, tak pernah berlaku sebelum ini. Sepatutnya kami tiba di Delhi pukul 9 malam selepas 6 jam, tetapi kami sampai di hotel hampir pukul 12 malam.

Malam di Delhi kami disambut dengan kalungan bunga bersama hujan renyai, menaiki bas melalui pinggir Bandar Delhi ke hotel penginapan kami di Manesar.

Terpegun saya melihat cantiknya Heritage Village Resort, hotel yang mendapat inspirasi dari perkampungan Punjab, Haryana juga istana kerajaan Rajasthan. Resort ini berkeluasan 12 ekar dan bentuk bangunannya bagaikan sebuah istana lama.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Keindahan hotel ini bagai mengucapkan selamat datang pada kami untuk menghayati kehidupan masyarakat di sini. Ianya satu perhentian sebelum memulakan perjalanan kami keesokan harinya ke detinasi seterusnya, Bandar Jaipur di negeri Rajasthan.

Akan saya kongsi pengalaman saya seterusnya di sini nanti. Banyak yang nak dicerita. Cerita membeli belah barangan tekstil dan kraftangan, juga buku-buku yang menarik, kisah kerenah masyarakat di sana atau mungkin juga kisah makanan di sana. Arghhh… India yang sungguh unik dan menarik!

Lagi gambar di sini

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: