Jiwa Rasa Gelora

Mei 20, 2005

Delhi & Hari Terakhir di India

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 12:33 pm

India Gate

Jumaat 6 Mei, 2005 Delhi

Perjalanan kami ke Delhi Japur dan Agra berakhir bila kami kembali ke ibunegeri India, Delhi. Delhi sebuah bandaraya yang besar dengan penduduk berjumlah 13.78 juta. Ianya terbahagi kepada Old Delhi dan New Delhi.

Hari terakhir di India, kami dibawa keliling Delhi menaiki bas. Kebanyakan tempat yang dilihat ialah bangunan kerajaan dan tidak dibenarkan untuk bas berhenti. Kami melalui Bangunan Rumah Presiden India, seorang saintis beragama Islam, juga melalui kawasan penginapan Manmohan Singh, Perdan Menteri India. Kami juga melalui hadapan rumah Sonia Gandhi, Pesiden Parti Kongress, India. Poster-poster pilihanraya masih terpampang di merata tempat walaupun pilihanraya sudah lama berlalu.

Kami juga dibawa melalui Lotus Temple, tempat ibadat agama Bahai yang besar dan menyerupai pokok teratai. Kami juga dibawa ke India Gate. Ternyata Delhi sebagai ibunegeri India lebih menarik dari bandar lain yang telah kami lawati. Bangunan besar kelihatan merata, walaupun jelas kelihatan kesusahan hidup masyarakat di sini.

Delhi asalnya tempat majoriti orang Islam, tetapi pemisahan Pakistan dari India telah mengakibatkan penghijrahan besar-besaran orang Islam ke Pakistan dan Delhi menjadi tempat yang diduduki oleh majoriti Punjabi. Di Old Delhi terdapat Jamaa Masjid yang dibina oleh Shah Jahan pada tahun 1650 dan merupakan masjid terbesar di India. Saya sempat berbual dengan seorang Muslim ketika solat di sebuah masjid kecil di Delhi. Katanya umat Islam hanya tinggal 30% di Delhi.

Petang itu kami menghabiskan masa tersisa di India dengan membeli-belah di Janpath, yang terkenal dengan barangn kraftangan dan tekstil. Semua barang yang sudah kami beli ad di jual di sini dengan harga yang lebih murah. Saya habiskan sisa duit rupee saya dengan membeli buku-buku dan CD, yang ternyata lebih murah dari di Malaysia. Di India tiada kompleks beli belah yang besar. Tak akan berjumpa megamall disini. Yang ada, kedai seperi bazaar yang menjual berbagai barangan dengan haraga yang menarik.

Rasa sedih juga untuk meninggalkan India. Walaupun India bukan tempat yang sesuai untuk didiami tetapi ianya sebuah tempat yang menarik untuk dikunjungi. Sebuah negara yang penuh dengan budaya dan cara hidup yang unik. Saya menjumpai cinta pada negara Malaysia bila berada di sini.

Macam tak percaya semasa di MAS Travel Fair bulan Februari tempoh hari, berjaya memujuk 9 orang sekeluarga untuk ke India hanya dengan melalui panggilan telefon. Masa kami memujuk yang lain untuk ikut India dulu, ada yang macam tak minat. Namun, di akhir perjalanan ini, walaupun semua nampak keletihan, saya pasti semua kami sembilan orang sekeluarga berpuas hati dengan perjalanan kali ini.

Pengalaman berada di India akan sentiasa menjadi kenangan. Kami dihantar oleh Veneet, pemandu pelancong kami dari Dhesu ke lapanganterbang Delhi untuk perjalanan pulang ke Kuala Lumpur. Kalau ada rezeki mungkin akan bertemu lagi dengan Dhesu. Manalah tau, kalau ada rezeki ke Kashmir pula lepas ni.

Kami sampai di Kuala Lumpur pukul 7 pagi keesokan harinya. Tiba-tiba je rasa teringin nak makan nasi lemak…🙂

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: