Jiwa Rasa Gelora

Jun 21, 2005

Catatan Perjalanan Che Guevara

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 5:45 pm

Image Hosted by ImageShack.us

Siapa yang tidak kenal dengan wajah Che Guevara, wajah yang sudah jadi seperti ikon kepada remaja di merata dunia. Wajah beliau yang memandang jauh ke hadapan sering menjadi hiasan di T-Shirt anak-anak muda. Memakai baju T berwajahkan Che Guevara mungkin melambangkan jiwa memberontak seorang muda. Itupun jika mereka kenal siapa itu Che Guevara. Ramai yang memakai T-shirt berwajah Che Guevara tanpa mengenali siapakah sebenarnya beliau. Che Guevara adalah satu tokoh besar dalam perjuangan gerila di Amerika Selatan.

Buku The Motorcycle Diaries tulisan Che Guevara ini telah lama saya cari tetapi hanya saya jumpa di Janpath, Delhi. Buku ini menjadi popular selepas difilemkan baru-baru ini. Saya mungkin tidak setuju dengan anutan politik Che Guevara, tetapi saya kagum dengan kesungguhan beliau menggerakkan massa dan kesungguhan beliau memperjuangkan pegangan beliau. Ada beberapa lagi buku Che Guevara yang saya jumpa di kedai yang sama tetapi saya tidak beli. Menyesal pulak rasanya tak beli.

Image Hosted by ImageShack.us
kulit buku

The Motorcycle Diaries adalah sebuah catatan perjalanan yang ditulis oleh Che Guevara 8 tahun sebelum revolusi Cuba. Ianya mengisahkan tentang seorang pemuda berusia 23 tahun, Ernesto Che Guevara dan rakannya Alberto Granada yang mengelilingi Amerika Selatan menggunakan sebuah motorsikal Norton yang digelar La Poderosa. Che adalah sorang penuntut perubatan dan Alberto pula seorang biochemist.

Perjalanan mereka merentasi Argentina, Chile, Peru dan Venezuela menyaksikan bagaimana susahnya hidup masyarakat sewaktu itu. Che melihat kesusahan hidup dan kemiskinan yang melanda rakyat Che Guevara berpendapat hanya perjuangan revolusi dan secara gerila dapat menyelamatkan rakyat dari belenggu kemiskinan dan cengkaman kapitalis di Amerika Selatan. Perjalanan ini telah mencorakkan pemikiran Che Guevara dalam memilih jalan perjuangannya di kemudian hari.

Catatan perjalanan Che Guevara ini penuh dengan peristiwa dan penemuan menarik. Mereka mengembara dengan belanjawan terhad dan sentiasa berharap ada tempat untuk makan dan tumpang bermalam keesokan harinya.

The Motorcycle Diaries telah memperlihatkan sosok kemanusiaan seorang Che Guevara. Beberapa tahun kemudiannya, Che Guevara dikenali ramai sebagai seorang tokoh revolusi politik dan muncul sebagai tokoh penting yang membantu Fidel Castro mendapat kuasa di Cuba pada tahun 1959. Beliau meninggalkan pangkat dan jawatan dalam kabinet Castro pada tahun 1966 dan mula melancarkan revolusi di negara lain, bermula di Congo dan seterusnya Bolivia.

Riwayat Che Guevara berakhir di tahun 1967 apabila beliau ditangkap dan dibunuh dalam satu operasi tentera di hutan Bolivia. Kematian telah mengambil jasadnya, namun semangat beliau terus hidup dihayati dan disanjung oleh pejuang sosialis dan kemanusiaan di seluruh dunia. Wajah Che Guevara kekal sebagai seorang hero perjuangan sosialis dunia ketiga hingga ke hari ini.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: