Jiwa Rasa Gelora

Julai 15, 2005

Peristiwa 7 haribulan 7, 2005

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 9:25 am


7 haribulan 7, 2005 akan jadi satu mimpi ngeri bagi keluarga mangsa kejadian siri serangan bom di London. Kejadian 7 haribulan 7 menyaksikan 7 letupan bom di 7 lokasi yang telah mengorbankan 50 orang dan mencederakan 700 orang mangsa. Salam takziah untuk keluarga mangsa dan semoga penjenayah terbabit akan dapat dikesan dan diadili dengan sewajarnya.

Berita terakhir melaporkan yang ianya dilakukan oleh 4 orang pengebom berani mati Islam berketurunan Pakistan, 3 orang telah terkorban dan seorang lagi masih diburu. Sekali lagi umat Islam menjadi tumpuan untuk sebab yang salah. Sejurus selepas kejadian bom itupun, jari suduh tertuding kepada kumpulan Islam radikal, mungkin Usama Ben Laden (seorang manusia yang nampak serba lekeh, tetapi masih tidak dapat ditangkap, walaupun mempunyai kelengkapan perang yang serba canggih!) .

Mungkin benar ianya dilakukan oleh pengganas yang kebetulan beragama Islam. Persoalannya benarkah ianya dirancang oleh pertubuhan Islam atau gerakan Islam? Apa untungnya pada kumpulan Islam?

Siapakah yang mendapat kerugian yang besar dari siri pengeboman ini? Mungkin pentadbiran Blair akan merasa bahang dari peristiwa ini, tetapi kerugian besar ditanggung oleh umat Islam Britain yang memang selama ini menjadi contoh umat Islam terbaik di dunia. Umat Islam di Britain terkenal sebagai usahawan yang berjaya, ahli akademik dan tokoh agama yang hebat dan juga ahli masyarakat yang terlibat dalam segala kegiatan kemasyarakatan yang memakmurkan negara.

Siapakah yang mendapat keuntungan besar dari peristiwa ini? Dah tentu bukan umat Islam. Siapakah mereka?

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: