Jiwa Rasa Gelora

Ogos 10, 2005

Teruskan pencarian .. Joe Labi!

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 8:59 am



Akhirnya calon favourite saya, Joe Labi tersingkir juga di episod Mencari Cinta semalam.

Entah macam mana saya boleh tersangkut menonton program realiti mencari jodoh di TV3 iaitu Mencari Cinta. Tersangkut dan belum terlepas menonton setiap episod setiap Selasa malam. Mulanya agak skeptikal juga kerana biasa menonton program sedemikian dari barat yang sangat tidak sesuai dengan budaya tempatan.

Ternyata Program Mencari Cinta ini ada kelainan kerana cuba menerapkan budaya masyarakat Melayu dalam memilih calon pasangan hidup.

Pandangan keluarga diambilkira dalam memilih pasangan. Pandangan dan nasihat adik beradik Elly akan menentukan siapa ya akan tersingkir setiap minggu. Salah seorang abang ipar Elly adalah Dr Tengku Asmadi iaitu seorang tokoh motivasi yang terkenal terutama di negeri Perak. Beliau banyak main peranan dalam siri ini dengan menanyakan soalan-soalan yang sukar dijawab oleh peserta.

Episod semalam melihat abang-abang Elly mengejutkan calon di awal pagi di bilik masing-masing. Mereka ingin lihat siapa yang bangun solat subuh. Ternyata kesemua mereka masih berselimut waktu itu kecuali Joe Labi yang tidur semula selepas solat.

Dari episod awal, saya tertarik dengan Joe Labi yang pandai masak ini. Orangnya sentiasa ceria, sedikit rendah diri tetapi sangat menghormati orang. Kalau dibanding dengan yang lain, Joe Labi bukanlah yang paling kacak, tetapi tetap ada manisnya dan ceria orangnya. Tak tinggal solat dan pentingkan keluarga dari segala-galanya. Kehadirannya dalam siri ini bagai ada daya penarik.

Pendek kata, Joe Labi adalah calon menantu yang bagus.

Namun, penonton perlu menerima hakikat bahawa ini adalah program realiti.

Itulah juga realitinya bila mencari calon suami. Memang biasa di mulut orang berkata ingin mencari calon suami yang soleh. Yang penting hati mesti baik kata mereka. Kacak atau kaya perkara kedua, kata mereka.

Namun realitinya soal material tetap jadi pilihan utama. Yang ada rupa tetap jadi pilihan utama. Yang kerja besar, berjawatan tinggi akan dapat ranking yang tinggi.

Kepada Joe Labi, moga dapat jodoh yang lebih sesuai. Jangan putus asa, sebab jodoh pertemuan dah ditentukan Allah. Cuma kena berusaha. Kalau tak ada jodoh dengan Elly mungkin akan bertemu dengan yang lebih baik.

Kepada yang sedang mencari calon suami, jika anda minta nasihat saya, mungkin Joe Labi orangnya.

Eh siapa ada nombor telefon Ely? Nak minta nombor telefon Joe Labi….

Foto di atas saya jumpa di fotopages peserta yang pertama disingkirkan iaitu Hasrul. Menarik juga. Cubalah klik
Mencari Cinta – SMS gagal pikat Elly – Utusan 10 Ogos 2005

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: