Jiwa Rasa Gelora

September 3, 2005

Setitis air di hujung jari…

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 1:00 am

Tahniah Aida kerana berjaya menamatkan ijazah lanjutan beliau dengan jayanya. Minta maaf kerana kami berdua tidak dapat hadir. Maklumlah dah duduk jauh-jauh ni susah nak cari masa. Cepat betul masa berlalu. Rasa baharu sahaja Aida menyambung pelajaran.

Begitu juga saya. Rasa baru semalam mendaftar diri untuk program EMBA. Sedar tak sedar, dah hampir dua tahun saya menghadiri kelas hujung minggu. Minggu lepas, kelas pertama untuk subjek ke 12 dan yang terakhir, sebelum memulakan Applied Business Project.

Subjek pertama ialah Marketing dan subjek terakhir pula ialah Strategic Management.

Akhir-akhir ini, saya sering berharap supaya kelas ini cepat habis. Pengalaman memecut laju dari BM ke Ipoh untuk mengejar waktu kelas pada setiap hari Sabtu bukanlah menyeronokkan. Saya sering hadir lambat untuk kelas hari Sabtu yang mula pukul 2.30 petang.

Belajar sambilan ini ada pasang surutnya. Rasa semangat untuk belajar bila mendapat pensyarah yang bagus, tetapi ada masanya rasa macam mahu berhenti bila mendapat pensyarah yang teruk.

Ada segelintir pensyarah yang seperti tidak mengikuti perkembangan semasa, tidak mahu meningkatkan ilmu pengetahuan dengan modul-modul terbaru perniagaan dan peristiwa terbaru di pasaran. Mengajar eksekutif yang sedang bekerja tidak akan sama dengan mengajar pelajar diploma. Sebagai eksekutif yang sedang bekerja, kita sudah selalu menghadiri program latihan yang dikendalikan oleh pakar perunding ternama. Adakalanya ilmu yang ada pada pelajar lebih dari pensyarah oleh kerana banyak menghadiri program sedemikian.

Ilmu praktikal tidak akan sama dengan ilmu yang didapati dari buku teks. Bukan semua teori dalm buku teks sesuai untuk digunakan di tempat kerja. Kreativiti dan inovasi adalah perlu untuk menyesuaikan teori pengurusan dalam mengurus sesebuah organisasi.

Pelajar MBA juga tidak sepatutnya dinilai hanya menerusi peperiksaan. Menghafal sepatutnya sudah tidak menjadi metodologi mengajar lagi. Sepatutnya lebih banyak kajian kes, perbincangan dan pembentangan idea.

Untuk subjek Strategic Management ini kami mendapat seorang pensyarah yang sangat bagus, Datin N namanya. Beliau seorang pensyarah yang sukakan perbincangan di dalam kelas. Memang banyak perbincangan dan pertukaran idea dalam kelas ini. Kami berbincang secara telus dan terbuka mengenai gaya kepimpinan organisasi ternama tanahair dan dunia. Minggu lepas topik utama perbincangan ialah mengenai MAS dan Proton, juga gaya kepimpinan dan halatuju pemimpin negara.

Minggu lepas kami sudah diberi tugasan. Kami memilih untuk membuat buat analisa perbincangan kes mengenai persaingan antara MTV dan Channel V. Kumpulan kami juga akan membuat analisa strategik sebuah hospital swasta di utara tanahair. Mungkin topik yang serupa akan diperkembangkan untuk subjek Applied Business Project.

Akhir bulan ini akan berlangsung Pre Graduation Dinner di Damai Laut. Ini bermakna sesi pengajian kami sudah hampir ke penghujung. Bulan Jun tahun depan saya mengulangi jejak langkah Aida menaiki pentas. Ramai juga kawan yang sudah berfikir untuk menyambung DBA di institusi yang sama.

Kalau saya ingin mengubah kerjaya sebagai pensyarah, mungkin DBA satu pilihan yang baik. Tetapi jika mahu terus dengan kerjaya sedia ada mungkin ianya tidak perlu… buat masa ini.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: