Jiwa Rasa Gelora

Oktober 3, 2005

Mencari Cinta? Cinta ada di mana-mana…

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 10:28 pm

Akhirnya program Mencari Cinta berakhir dengan Danial terpilih sebagai pemenang. Elly dan Danial akan mendapat hadiah tajaan garden wedding dan hadiah tajaan Habib Jewel berupa cincin dan rantai pertunangan dan perkahwinan bernilai lebih dari seratus ribu ringgit.

Finale semalam macam kurang unsur suspense nya. Saya jangkakan pengumumannya macam siri akhir Apprentice, tetapi tidak. Pemenang diumumkan dengan disiarkan Danial dan keluarga mengunjungi keluarga Elly untuk menyampaikan niat dan menghantar tanda seutas rantai kepada Elly. Yang agak menarik dalam siri akhir ini cuma sesi temubual dengan kesemua 10 peserta program ini.

Adakah program ini akan ada siri keduanya? Selepas ianya heboh diperbincangkan hingga ke dalam Parlimen? Ramai yang berpendapat program ini tidak sesuai dengan budaya tempatan, menyumbang ke arah keruntuhan moral dan sebagainya. Ramai yang melonggokkan program Mencari Cinta selonggok dengan program Realiti TV yang lain seperti Akademi Fantasia, Malaysian Idol & Mentor. Ianya dikatakan penyumbang budaya hedonism juga bermotifkan mencari keuntungan semata-mata tanpa menghiraukan sensitiviti masyarakat.

Hmmm…saya tidak berhajat untuk bersetuju atau tidak dengan pendapat tersebut. Biarlah mereka yang lebih arif menjatuhkan hukuman kepada program itu. Bagi saya, saya rasa terhibur menonton siri tersebut, setia menonton dari episod mula. Mungkin orang kita tak biasa dengan cara program ini dijalankan. Kononnya tak sesuai dengan budaya kita?

Macamlah budaya kita bagus sangat! Yang bagus hanya tinggalan dalam lipatan sejarah. Merisik, menghantar tanda dan meminang dilakukan dengan penuh beradab. Semuanya dilakukan oleh keluarga kedua belah pihak. Kedua pasangan mungkin hanya kenal tetapi belum bercinta. Cinta hanya dipupuk setelah berkahwin. Itu dahulu. Kini ianya hanya formaliti. Sudah berjumpa cinta baru mahu mencari budaya.

Dulu Cinta digubah selepas ikatan yang sah sudah dipintal. Begtu susah jalan untuk mencipta Cinta Itu dulu. Ketika harga cinta masih mahal…

Kini cinta sudah semakin murah harganya. Cinta boleh dicari merata tempat. Cinta dicari di perhentian bas & LRT, atau di kelab malam. Cinta boleh dijual beli bagai membeli handphone. Tak suka, jual di kedai handphone terpakai dan beli baru.

Cinta dicari dan dijual dengan murah di bawah pohon rendang di taman Bunga. Digadai bersama maruah keluarga. Demi Cinta manusia menyerah pada nafsu.

Saya tak pandai hukum-hakam, tapi bukankah ada kaedah usul fiqh yang menyuruh kita memilih mudarat yang paling kurang antara yang ada? Sehodoh-hodoh program Mencari Cinta, masih ada keluarga Elly datang menemankan di setiap episod. Walaupun 10 calon berebut seorang wanita. masih dilakukan dengan terkawal, dan semuanya dalam pengetahuan keluarga. Bukankah itu lebih baik dari Mencari Cinta di tepi tasik, di bawah lampu yang suram, bertemankan Iblis yang bertenggek menggoda mangsa?

Kepada TV3 dan The Producer, tahniah kerana telah menghasilkan sebuah program yang menghiburkan. Kepada Danial dan Elly tahniah dan moga berjaya mengahrungi liku-liku hidup sebagai pasangan popular. Moga akan sampai ke jinjang pelamin, dan kekal berbahagia dari dunia hingga akhirat.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: