Jiwa Rasa Gelora

Disember 19, 2005

Rumah Impian

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 11:08 am

Setelah hampir tiga tahun menunggu, akhirnya rumah kami yang tak jauh dari Tol Jelapang, Ipoh, siap untuk diduduki. Memang nasib kami, dapat rumah lambat. Dulu beli apartment di Subang pun dapat lambat. Mujur dapat pampasan.

Rumah di Ipoh, kami beli semasa saya masih bekerja di Ipoh. Kami tidak bercadang untuk beli rumah di Ipoh, pada awalnya, kerana dengar cerita, kononnya saya akan dapat kenaikan pangkat dan ditukarkan ke tempat lain, mungkin ke Johor.

Hati kami berubah bila melihat contoh rumah yang dipamerkan. Rumahnya tidak begitu besar, tapi rumah sebuah yang ada halaman luas, 10 kaki di kiri dan kanan. Walaupun sedikit jauh dari pusat bandar Ipoh, tapi rumah dengan harga sebegitu sangat menarik perhatian kami. Kami terus membeli dengan harapan dapat duduk di Ipoh lebih lama. Masa yang sama, saya menyambung pengajian hujung minggu di Ipoh, sebagai alasan untuk mengelak dari ditukarkan ke tempat lain.

Malangnya, rumah yang sepatutnya siap setahun lepas lewat disiapkan. Saya dapat kunci rumah baru selepas beberapa bulan ditukarkan ke Bukit Mertajam. Keseronokan menunggu rumah siap, seakan berkurang. Walaupun begitu, mengenangkan rumah sudah dimiliki dan bayaran ke bank perlu dibuat setiap bulan, kami bercadang untuk duduk di rumah itu. Kalaulah ditakdirkan SuriJiwa dapat tukar ke Penang pun, mungkin rumah itu jadi tempat kami berehat hujung minggu. Sayang rasanya kalau nak disewakan.

Kini, aktiviti hujung minggu kami menjenguk rumah baru. Baru kami tahu, banyak juga belanja nak buat ubahsuai rumah. Buat grill dan ubahsuai sedikit di belakang sahaja kosnya dah hampir 10 ribu. Itu belum kos memasang kipas dan lampu. Seronok berangan bila ke kedai lampu hiasan. Macam-macam lampu nak beli. Keliru jadinya. Nak pasang lampu hiasan atau downlight.

Kelmarin, dah panggil orang ukur pintu dan tingkap untuk buat langsir. Lagi pening. Nak pilih material dan design. Mulalah belek kembali majalah Impiana dan Anjung Seri yang lama di rak. Nak cari ilham. Bila kira-kira, kosnya pun boleh tahan.

Kalau ikutkan hati, nak juga buat kabinet dapur, set baru bilik tidur, beli perabut baru untuk ruang tamu dan ruang makan. Satu yang jadi impian saya, nak tempah rak buku yang cantik di ruang tamu.

Bila ada laman, mulalah berangan nak tanam pokok dan buat lanskap. Nak buat wakaf dan bela ikan.

Hai…banyaknya wishlist.. Sabar Jiwa & Suri. Sabar. Kita kena ikut petua Sri Diah.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: