Jiwa Rasa Gelora

Mei 12, 2006

Alhamdulillah…

Filed under: Uncategorized — jiwarasa @ 11:51 am

.

Alhamdulillah, berkat doa rakan-rakan, Jiwa dan Suri selamat pergi pada 24 April dan pulang 9 Mei, dari Tanah Suci. Kami begitu berterimakasih di atas segala ucapan, doa dan harapan, pesanan dan ingatan dari semua.

Tidak terhitung rasa syukur dan gembira, bila diterima menjadi tamu di rumah Allah. Benarlah kata seorang kawan, bukan semua orang diberi peluang untuk ke sana. Walaupun ramai yang berkemampuan dari segi material, mungkin hartawan dan jutawan, namun belum tentu harta dan masa mereka akan dibelanjakan untuk berziarah ke Rumah Allah. Wang bukanlah menjadi syarat mutlak untuk ke sana, jika tanpa azam dan keinginan yang sunguh-sunguh. Perginya kami adalah atas limpah kurnia rezeki yang dicurahkan Allah.

Tiada kata mampu diungkap bila mencecah kaki ke bumi Madinah, lalu berziarh ke bumi Nabi. Tiada gambar mampu dilukis untuk menggambarkan keindahan Masjid Nabi. Masih terbayang keharuman dan ketenangan beribadah di Raudah

Tiada airmata yang tidak tertumpah apabila menatap Rumah Allah. Sayu sungguh perasaan apabila beribadat di hadapan Rumah Allah, memanjat doa di Multazam, merayu merintih di depan Maqam Ibrahim dan Hijr Ismail. Terasa begitu kerdil berada di hadapan Kaabah, namun bersyukur kerana diterima menjadi tamu.

Kalau saya diizinkan memberi nasihat, ingin saya mengajak rakan-rakan semua agar menyimpan niat dan keazaman untuk menjejak kaki juga ke sana. Sesatunya tempat yang kita rasa rindu apabila pulang ke tanah air. Jiwa diruntun, rasa rindu dendam bagai baru berpisah dengan kekasih. Baru saya faham mengapa ada orang mengerjakan Umrah hampir setiap tahun.

Insya Allah, saya akan cerita sedikit sebanyak pengalaman singkat saya di sana di blog ini, mungkin boleh dijadikan panduan dan pendorong untuk rakan-rakan ke sana.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: